Nauka poprzez doświadczanie.

 Cześć! Na jednym z wykładów z Edukacji Społeczno - Przyrodniczej rozmawialiśmy o metodach nauczania dzieci poprzez kontakt z naturą. 

Część zajęć była poświęcona etapom uczenia się poprzez doświadczanie:

 1. eksperyment

 2. refleksja, czyli przeanalizowanie tego co przedstawiał eksperyment i jak stopniowo przebiegał

 3. teoria (wyciąganie wniosków) - czego dowodzi ten eksperyment i czego się dzięki niemu   dowiedzieliśmy

 4. sprawdzenie w praktyce.

Uważam, że uczenie się poprzez doświadczanie jest ogromnie ważne i potrzebne. Dzieci najchętniej uczą się wtedy, gdy są szczęśliwe, zaciekawione, mogą czegoś dotknąć, coś zaobserwować, rozwiązać jakiś problem, to wszystko zapewnia nam nauka poprzez doświadczanie.

https://sppudliszki.pl/images/galerie/845-13022.jpg

Następnie przeszliśmy do omawiania metody KMO: obserwacja -> dyskusja -> eksperyment -> wiedza -> działanie. 
Metoda ta umożliwia nam zdobywanie nowej wiedzy w aktywny sposób. 

Część dzisiejszego postu chciałabym poświęcić na temat zajęć terenowych oraz przedstawić Wam kilka pomysłów na ich realizację. W dzisiejszym świecie, w którym dzieci spędzają coraz więcej czasu przed ekranami, warto zwrócić uwagę na znaczenie zajęć terenowych. To właśnie w bezpośrednim kontakcie z otaczającym nas światem dzieci mają możliwość rozwoju, odkrywania i nauki poprzez doświadczenie. 

Wyprawy do parku lub lasu:

Organizujcie wyprawy do pobliskiego parku lub lasu. Podczas spaceru dzieci będą miały możliwość obserwacji różnych gatunków roślin, zwierząt, owadów oraz śladów, jakie pozostawiają. Możecie wspólnie rozpoznawać drzewa, słuchać dźwięków natury i badać różne materiały, takie jak kamienie, kora czy liście. To świetna okazja do nauki o ekosystemach, ochronie środowiska i związku człowieka z naturą.

Ogródki szkolne:

Wiele szkół i przedszkoli ma własne ogródki, w których dzieci mogą uczestniczyć w sadzeniu i pielęgnacji roślin. To świetna możliwość nauki o cyklach życiowych, zasadach uprawy roślin, odpowiedzialności i cierpliwości. Dzieci mogą również obserwować, jak ich wysiłek przynosi efekty w postaci świeżych owoców, warzyw i kwiatów.

https://sp2.edu.gdansk.pl/Content/articles/foto/nasz-szkolny-ogrodek-60301.jpg

Eksperymenty przyrodnicze:

 Przygotujcie proste eksperymenty, które dzieci mogą wykonać na świeżym powietrzu. Na przykład, zbadajcie jak rośliny rosną w różnych warunkach glebowych, jak woda wpływa na wzrost roślin, czy jak światło słoneczne wpływa na fotosyntezę. Dzięki temu dzieci będą miały okazję do samodzielnego eksplorowania i odkrywania zjawisk przyrodniczych.

Zrób to sam:

Zachęćcie dzieci do samodzielnego tworzenia przedmiotów z naturalnych materiałów. Na przykład, możecie zebrać gałęzie i liście, aby zbudować domki dla lalek lub mini-zwierząt. Można również tworzyć biżuterię z kwiatów, malować kamienie lub wplatać liście w warkocze. Twórcze projekty z użyciem naturalnych materiałów rozwijają zdolności manualne, kreatywność i wrażliwość estetyczną.

Mam nadzieję, że post przypadł Wam do gustu :D Dziękuję za poświęcony czas!

Patrycja

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień dobry wiosno!

Refleksji czas start!

Czy osy, szerszenie i pszczoły są pożyteczne?